Irena Knorrová

Co se do Snáře nevešlo

6. 03. 2016 18:00:00
Každému se občas ve spánku něco zdá - sen je podivuhodný stav našeho vědomí, provokující nepředvídatelností a proměnlivostí. Ve snu si náš nevědomý duševní život, zbavený smyslových vjemů a racionální kontroly, dělá co ho napadne.

Můžeme být středověkou šlechtičnou, mimozemšťankou nebo mluvícím tygrem, létat a milovat se celou noc: zkrátka dělat všechno, co by nás ve dne ani nenapadlo a je mimo bdělou realitu.

Už staří Egypťané a Chaldejci se pokoušeli o výklad snů, které poskytují cenný materiál symbolické hodnoty. Zrcadlí se v nich naše nevyřčená přání a odmítané myšlenky, souhrnně vzato jakési alter ego, jemuž můžeme říkat ‚stín‘. Tyto stinné myšlenky mají tak prostor se bezuzdně projevit a uskutečnit se bez jakékoliv reálné újmy. Vždyť je to přece jen sen...

Je však možné uvěřit běžným výkladovým snářům, že tyto symboly mají univerzální a v čase neměnný význam a že je lze proto vykládat podle jednotného klíče? Pravdou je spíše to, že mnohé předměty a situace přebírají svoji zástupnou, tedy symbolickou roli podle specifických vlastností a dané situace.

Odborník na sny, Sigmund Freud, v nich odhaloval především skrytou sexuální tématiku. V jeho výkladech lze pozorovat významné a často se opakující symboly pohlavních orgánů a soulože. Jejich výčet je opravdu mnohostranný: Objekty zastupující penis (falické) poznáme podle toho, že jsou ostré, špičaté, nebo protáhlé a vystupují z okolí. Možnými náhražkami penisu jsou ve snech třeba deštníky, nože, střelné zbraně nebo fontány. Vagína je pro změnu skryta v dutých předmětech nebo hlubokých otvorech, jako jsou krabice, jeskyně, studna. Ztráta zubů, ruky, upadlé kolo automobilu, ostříhání vlasů a podobné ztráty jsou symbolické pro kastraci, resp. strach z ní. Tanec, chůze do schodů, jízda na koni, jízda výtahem nahoru a dolů, létání, lezení po žebříku, to vše jsou typické činnosti, za nimiž lze hledat pohlavní styk. Divoká zvířata zastupují naši sexuální vášeň.

Nechme ale vědecký výklad snů odborníkům. Já jsem si vzala k ruce knihu Sny a jejich tajemství, která byla vydána na počátku minulého století. Zdědila jsem ji po babičce a je plná jejích zápisků a poznámek... Jakpak nám asi vyloží naše dnešní sny – o 100 let později?

Kateřina (48) měla podivný sen:

„Byla jsem utajovanou milenkou Andreje Babiše a pořád jsme se někde ukrývali. Pronásledovala nás moje kolegyně z práce, kterou najal Kalousek, aby mohl Babiše zdiskreditovat. Vůbec nechápu, jak se mi to mohlo zdát – těžko najít asexuálnějšího muže, než je ironický politik s tváří sysla, s kterým bych si ve skutečnosti nikdy nic nezačala!“

Co na to snář?

Heslo milenka, pronásledování, politik ani Kalousek ve snáři nebylo. Našla jsem ale:

Cizoložství: Zdá-li se komukoliv, že cizoložil, manželům velké neshody v manželství, milencům roztržku v jejich lásce to značí.

Smilstvo: Ve snu je ještě s jinými páchati, nepříjemné mrzutosti a pronásledování věřitelů to znamená.

Ministr: Sny o ministrech vždy drobné starosti naznačují.

Stíhán býti: Zdá-li se komu, že je někým stíhán, utiskován věřiteli nebo příbuznými bude. Jestliže ale stíhateli unikl, toho utiskování se dříve nebo později zbaví.

Hmm, takže nic moc hezkého asi Katku nečeká a přitom to vypadalo tak úsměvně!

Jarce (42) se zdálo:

„V soutěži MISS ČR právě probíhala promenáda v plavkách. Jako jedna z deseti finalistek jsem právě v miniaturních bikinách vyšla na molo. Co se ale nestalo, horní díl se mi vzadu rozepnul a spadl, a já se octla před vyprodaným sálem nahoře bez. Leknutím jsem slítla z mola mezi diváky. Několik mužů se na mě okamžitě vrhlo a chtělo mě znásilnit. Zachránil mě až moderátor Jan Čenský, který se obětavě vrhl mezi obecenstvo, vyrval mě násilníkům a přikrytou jeho sakem a košilí mě odvedl do zákulisí. Tam se ke mně něžně naklonil a já ho jemně škrábala nehty po zádech...“

Tak to je mazec! Nutno podotknout, že Jarka váží 90 kg a má prsa vel. 95E.

Co na to snář?

Neobsahuje hesla znásilnění, soutěž, moderátor. Hodí se ale:

Prsa: Zdá-li se muži, že svá prsa silná a široká vidí, moc a slávu si vydobude. Vidí-li ve snu žena prsa svá plná a masitá, blahobytný a dlouhý život jí to věstí. Viděti svá prsa ve snu slabá a hubená, mužům zklamání a nepříjemnosti se ženami a ženám totéž zase s muži naznačuje. Vidí-li kdo prsa svá suchá, churavá nebo raněná, těžkou nemoc i smrt to předpovídá. Ženská ňadra obnažená, pokoření jakéhos se člověku dostane.

Nehet: Vidíš-li ve snu na svých rukou dlouhé silné nehty, náhlé zbohatnutí, též dobré obchody neb velký úspěch v zaměstnání to věstí.

Spadnouti: Zdá-li se komu, že odněkud z výše spadnul a přitom se potloukl, pokoření, někdy i úraz to hlásá. Padnouti na zem, aniž bys sebemenší úraz utrpěl, výhry veliké dosáhnouti můžeš.

Chůze: Při chůzi klopýtnouti a upadnouti, náhle se zamiluješ, avšak někdo ti v tom překážeti bude.

Zachrániti: Někoho před utopením, úrazem neb jakýmkoliv nebezpečím ve snu zachániti je většinou znamením dobrého výsledku při nějakém podnikání. Zachraňuješ-li sám sebe – zlému ujdeš.

Princ a princezna: Ve snu prince neb princeznu viděti, mluviti s nimi, nuzné časy to hlásá.

No tak snad jen ty nehty jsou jednoznačně pozitivní – a Čenský jako princ, to je jen taková moje asociace a vlastně to do snu nepatří...

Ela (28) je přebornice na lítací sny:

„Tenhle sen se mi občas opakuje a je velmi živý a barevný. Vznáším se nad zemí, lehce proplouvám vzduchem jen s roztaženýma rukama. Vidím pod sebou rozkvetlé louky a lesy, je to nádherná, zvlněná krajina, zalitá slunečním svitem pod modrou oblohou..."

Co na to snář?

Létati: Zdá-li se tobě, že ve vzduchu létáš, radost, štěstí a odklizení jakýchsi překážek po mnohých starostech to značí. Ve snu z krajiny do krajiny letěti – dlouhou cestu podnikneš. Létati až k oblakům – úraz nějaký i smrt to hlásá. Letěti shora dolů – dlouhý věk, též bohatství to značí. Létáš-li však nad vodou a pociťuješ při tom strach, že do vody upadneš, škodu jakousi utrpíš. Vznášíš-li se při létání lehce a volně nad krajinou, úspěchu i slávy si dobudeš. Ve snu se však při létání zřítiti, ztrátu velikou, též nepříjemnost a někdy i neštěstí nebo náhlé úmrtí to naznačuje. Jestliže ale lehce při seskoku na zem dopadneš, aniž bys bolest pociťoval – výhry i úspěchu nějakého dosáhnouti můžeš.

Louka: Ve snu krásnou zelenou louku viděti je vždy znamením dobrého zdraví v rodině, štěstí a spokojenosti.

Obloha: Vidíš-li ve snu jasnou a čistou oblohu, je to vždy znamením štěstí a spokojeného života.

Ele se zdá o lítání často a lze jí to jen přát i závidět. A co se zdává mně? To tady radši rozebírat nebudu – z toho byste nespali! Tak radši přeji dobrou noc a sladké sny!

Po krásném snu je i ráno krásnější

Zdroje a odkazy:

http://psychologie.nazory.eu/

www.vykladsnu.cz

Vara Guru: Sny a jejich tajemství

Autor: Irena Knorrová | karma: 13.44 | přečteno: 1868 ×
Poslední články autora